Toertochten
Trips
Een pagina over motorrijden in de breedste zin, de XT660Z Tenere, maar ook over onzelf. Een motor is immers niets zonder de berijder, maar de berijder is natuurlijk ook niets zonder motor :-) Kortom zo'n beetje alles wat ons beweegt en interesseert aan en rondom de motor en het beleven.
Regelmatig zal ik hier wat posten en bijwerken. Dit kan van alles zijn zolang het maar gerelateerd is aan het motorrijden en beleven.
De titel is niet voor niets 'Footprints of Life'!
Het moest er een keer van komen...
Na lang, heel lang met een schuin oog gekeken te hebben naar een Yamaha XT660z Tenere uiteindelijk in maart 2013 de knoop doorgehakt.
Bij RB Motoren in De Bilt een XT660z in RB "outfit" aanschaft. Wat is hier anders aan?
- Hyperpro progressieve voorvering
- Hyperpro progressieve veer en aangepaste demper achter
- Touratech Lexan headlight protector & diverse beschermpanelen
- SW Engine guard met toolbox
- Metal Mule RVS Radiator beschermer
- hooggeplaatst nummerplaat houder (blijft ie tenminste heel)
- Mat Zwart gespoten
- SW Motech middenstandaard
- SW Motech alu bagage rack
- SW Motech koffer rack
- Trax alu boxen (2x 37 liter)
- OSCO Oiler
- LED knipperlichten
- Originele Yamaha handguards met spoilers
- Minimalistische stickers en RB nummering en eigen belettering (dit is nummer 3 uit 5)
Na een paar duizend km toch nog wat aanpassingen gedaan - Een hoge en vlakkere Touratech / Kahedo buddyseat geplaatst. De originele buddyseat leek na 150km eerder op een martelwerktuig dan op een zitmeubel (veel te zacht en door de zitkuil was verzitten niet mogelijk). Na de aanpassing en gewenning zijn nu afstanden van 800km probleemloos vol te houden.
Door de wat hogere zit nam echter ook de turbulentie toe. Dit is opgelost door een klein opzetruitje te plaatsen (Touratech) met een enorm effect. Nooit gedacht dat dit zoveel verschil kon uitmaken. De windgeleiding loopt nu precies over de bovenkant van de helm.
De Zumo navi houder (550) is ondertussen weer vanaf de beugel boven de tellers omlaag gebracht naar het stuur. Reden was dat ik bij de andere motoren de Zumo steun net onder het zichtveld heb zitten en blijkt voor mij toch prettiger.
In tegenstelling tot waar veel anderen over berichten heb ik nog nooit last gehad van slechte contacten of uitval (afkloppen!!) en het ding wordt echt het hele jaar door dagelijks gebruikt op de XT, BMW RT1150RT en de Jawa 350/TS. Het ding is begin 2007 aangeschaft en heeft nog nooit een probleem gekend. Regelmatig de contacten met wat silicone olie behandelen en zien er nog uit als nieuw.
Ook de grip op de steunen is fors verbetert met het plaatsen van Pivot Pegs. Deze zijn breder waardoor je zolen het wat langer uithouden :-)). Ook is er ondertussen handvat verwarming opgekomen
Waar ik helemaal niet blij mee kon zijn was de lichtopbrengst. Nightvision, Bright White, het bleef tobben. Na een Xenon upgrade (dimlicht) is het nu ok, maar verbetering kan nog door extra drive lights te plaatsen met CREE leds. Bij overschakelen van grootlicht (Nightvision) naar dimlicht (Xenon) is de Xenon afgekoeld en heeft even tijd nodig om op volle sterkte te komen. En dat is natuurlijk net in een bocht......
Wensen zijn er ook natuurlijk: Een Akrapovic icm een meer open luchtdoorlaat en een 02 / Kevmod combi - de XT is nogal "mager" afgesteld en kan wel wat meer brandstof krijgen.
Verder niets dan lof voor de injectie. Er is geen moment dat deze hoeft "na te denken" of aan/uit effect heeft.
Wel een tekortkoming zijn de dempingsrubbers: de kwaliteit is op z'n zachtst gezegd wat teleurstellend en dat in combinatie met de eencylinder zorgt voor vrij snelle slijtage (=lees speling) en moest rond de 10000km vervangen worden. Hierbij direct bij de nieuwe dempers de ruimte ertussen opgevuld met oude binnenbanden. Ik ben benieuwd hoe lang ze nu meegaan.
lang weekend Rugles (Normandie)
Dus op de motor geklommen en op 6 december 2013 naar Rugles (Normandie) gereden. Achteraf behoorlijk emotioneel.
2 nachten verbleven in Honfleur en 8 december 2013 weer thuis aangekomen. 2300km met z'n twee op de XT en terug via de kust naar het noorden gereden. Zon, mist, regen en temperatuur tussen -3gr en 10gr .... Weerbeeld paste echt bij de gevoelens.
Honfleur is zelfs in december nog drukbezocht. Een aanrader voor wie gek is op cultuur en een mooie binnenhaven. Aanrader buiten het seizoen
En dan blijkt achteraf dat zo'n XT best goed te doen is met twee..... Oke, het gaat wat minder snel maar het comfort is meer dan meegevallen, ondanks de kou en de nattigheid. Kwestie van je erop instellen.